
maandag, december 17, 2007
Dagbladen krijgen geen genoeg van foto's Sacha de Boer

Kabelgoten onder het Media Park. Foto Sacha de Boer. Bron: Beeld en Geluid
Ook NRC Handelsblad en nrc.next besteden vandaag veel aandacht aan de fototentoonstelling Achter het Kijkglas van Stefan Heijendael en Sacha de Boer in het Instituut voor Beeld en Geluid op het Hilversumse Mediapark:
Nieuwslezeres Sacha de Boer (NOS) vond haar werkplek lelijk totdat ze er maandenlang rondliep met een camera: langs golfplaten studiocomplexen, betonnen kantoorgebouwen met een Oost-Duitse uitstraling, rommelige redactieruimten en parkachtig groen. „Ik rijd er nu veel vrolijker doorheen.” Ze denkt dat de negatieve beeldvorming te maken heeft met oude beelden die zich nu eenmaal makkelijk in het hoofd nestelen maar moeilijk te verdrijven zijn. „In de jaren zeventig zijn veel saaie betonnen gebouwen neergezet, maar er is nu ook de experimentele architectuur van het Instituut van Beeld en Geluid en het kantoor van de VPRO.”
Sacha de Boer fotografeert in zwart-wit. „Dat vind ik het mooist, omdat het een foto terugbrengt tot de essentie.” Fotograferen beschouwt ze als „een professie” die ze al langer uitoefent dan de journalistiek. Naast haar werk als nieuwslezeres voert ze opdrachten uit voor onder meer persbureau ANP. Ze werkt nu samen met fotografen Ata Kando en Diana Blok aan het project Living Other. Foam, het fotografiemuseum in Amsterdam, gaat deze „aanklacht tegen de behandeling van dieren” volgend jaar tentoonstellen. In het contemplatieve van de fotografie vindt De Boer een tegenwicht voor de vluchtigheid van het nieuws van alledag. „Maar het is soms schakelen”, zegt ze. „Fotograferen vergt een andere concentratie. Soms moest ik gewoon wachten tot het licht mooi genoeg was.”
Wie meer wil lezen kan terecht bij NRC Handelsblad.